Який вид торгової марки мені підходить?

Торгова марка – позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від товарів і послуг інших.
Часто перед початком процедури реєстрації виникає запитання – який саме вид торгового знака мені підходить? Чи впливає це на обсяг його правової охорони тощо.
Щодо видів ТМ у Законі України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» зазначено: «Об’єктом знака може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, у тому числі власні імена, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори та комбінації кольорів, а також будь-яка комбінація таких позначень.»
В Україні немає врегульованого вичерпного переліку видів ТМ, які можна зареєструвати. Головне, щоб знак відповідав умовам надання правової охорони та існувала технічна можливість внесення його до Реєстру та оприлюднення інформації стосовно його реєстрації.
Розглянемо основні види торгових марок, що можуть вам підійти:
1. Словесна торгова марка
Такий вид ТМ включає слова, цифри, літери та словосполучення та їх поєднання. Окрім того, як словесну ТМ можна зареєструвати рекламний слоган. Такий лаконічний вид ТМ варто реєструвати, якщо ви на 100% впевнені у оригінальності вашої назви (оскільки ваш знак у такому випадку не «врятує» відрізняльний графічний елемент). Словесну ТМ часто реєструють для одержання домену .UA – тоді у доменної служби не виникатиме питань до транслітерації назви у різних варіаціях. Межа між словесною ТМ та комбінованою дуже тонка, адже якщо ви використовуєте оригінальний шрифт, який містить ілюстрації тощо, – така ТМ вже може вважатись комбінованою.
Прикладом словесної ТМ є:

2. Графічна торгова марка
Захищається у даному випадку емблема, логотип (без назви), ілюстрація, малюнок (абстрактний або конкретний) тощо. Якщо ви бажаєте захистити свій графічний логотип від копіювання та будете використовувати його у комерційних цілях (при маркуванні товарів, рекламі, на сайті та у соцмережах) – такий варіант саме для вас.
Прикладом графічної ТМ є:

3. Комбінована торгова марка
Як і випливає з назви, комбінована ТМ – поєднання елементів кількох ТМ у одну. Один із найпоширеніших видів – комбінація словесного та графічного знака. Даний вид ТМ охоплює графічну частину логотипу (емблему) та саму назву, таким чином захищаючи логотип повністю. Однак, у даному випадку вам бажано використовувати все ж знак повністю у такому вигляді, у якому його реєструють. Для того, щоб використовувати назву окремо, часто реєструють водночас словесну та комбіновану ТМ, це забезпечує всесторонній захист вашого позначення.
Прикладом комбінованої ТМ є:

Менш поширеними, але все ж захищаються також такі види ТМ:
4. Об’ємна/дотикова торгова марка
Як даний знак захищається тривимірна фігура (до прикладу, упаковка, пляшка, автомобільний значок тощо). Якщо ви запускаєте у виробництво оригінальної форми тару (флакончик для парфумів, пляшку для води тощо), щоб захистити її від несанкціонованого копіювання, об’ємна ТМ – варіант для вас.
Рідкісним є також дотиковий знак – прикладом такого є назва/слоган тощо, написана шрифтом Брайля.
Прикладом об’ємної ТМ є:

5. Звукова торгова марка
Навіщо захищати звук як ТМ? Існує ж авторське право. Безперечно, але як правило, у якості звукових ТМ реєструють рекламні мелодії-заставки, музичні наспівані фрази короткої тривалості, що можуть стати впізнаваними.
Погодьтесь, коли читаєш «Я це люблю», пригадуєш компанію МакДональдс, або ж текст «Люкс ФМ» одразу нагадує мелодію, що використовує це радіо. Це ніщо інше, як звукова торгова марка.
6. Нюхова торгова марка
Зареєструвати оригінальний аромат як ТМ також можливо, хоча й така процедура в Україні не достатньо врегульована. Для того, щоб аромат, придуманий вами, став ТМ, він має бути оригінальним, авторським. Такий варіант ТМ підходить для виробників парфумів, ароматизаторів тощо.
7. Кольорова торгова марка
Яскравим прикладом кольорової ТМ є колір Тіффані – впізнаваний, оригінальний бренд. Кольорові ТМ – досить поширена практика як в міжнародній, так і національній реєстрації.
8. Інші види
Останнім часом поширеними стали нетрадиційні види ТМ, до прикладу, голограми (невеликі зображення, які змінюються залежно від того, під яким кутом на них дивитись)

Якщо ви все ж сумніваєтесь, який саме вид ТМ підходить вам – спеціалісти патентно-юридичної агенції «Royalty.UA» з радістю допоможуть вам визначитись.

Дивіться також