Як правильно обрати клас МКТП для реєстрації ТМ?

Реєстрація торгової марки – структурований та поетапний процес, до якого слід підходити відповідально. Одним із надважливих етапів перед тим, як подати на реєстрацію ТМ, є вибір класів діяльності, у яких вона захищатиметься.
Адже свідоцтво на торгову марку захищає її не «загалом» у будь-яких видах діяльності, а лише в тих, які зазначає заявник (аналогічно вибору КВЕДів для ведення підприємницької діяльності).
Це є цілком логічним, оскільки одна і та ж назва може викликати у споживача сплутування лише тоді, коли під нею реалізується продукт однакового чи подібного виду.
До того, ж згідно вимог ст. 7 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» (доступ за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12), заявка на реєстрацію торгової марки обов’язково має містити перелік товарів і послуг, для яких заявник просить зареєструвати знак, згрупованих за МКТП.
Чому важливо правильно обрати класи МКТП для реєстрації ТМ?
По-перше, від кількості класів, у яких ви реєструватимете ТМ, залежить вартість державних зборів та мит, тому «зайві» класи, що містять товари та послуги, які ви не збираєтесь реалізовувати, невиправдано збільшить ваші витрати.
По-друге, при надто широкому переліку товарів та послуг, який ви реально не «виконуватимете» під ТМ, її реєстрацію зможуть оскаржити, адже захищати назву, не використовуючи її у певних класах діяльності, недобросовісно.
По-третє, якщо ви оберете надто «вузький» перелік товарів та послуг, ви не зможете захистити назву повноцінно, що може викликати спори з конкурентами з подібною чи такою ж назвою. Тому краще подумати «на перспективу» при виборі класів.
Як відбувається вибір класів для реєстрації ТМ?
У першу чергу, вам необхідно чітко окреслити коло товарів та послуг, які будуть виготовлятись, реалізовуватись або надаватись під ТМ, яку ви плануєте зареєструвати.
Далі слід ознайомитись із Міжнародною класифікацією товарів і послуг для реєстрації знаків (Ніццькою класифікацією), доступ за посиланням: https://nice.uipv.org/ . Така класифікація містить перелік із 34 класів для виробництва товарів та 11 класів для надання послуг.
Наступним кроком буде пошук товарів та/або послуг, які ви визначили, у класифікаторі МКТП.
Як здійснювати пошук за класифікатором МКТП?
Перейшовши за вказаним посиланням, у розділі «Перелік класів з пояснювальними записками» або «Заголовки класів», ви можете ознайомитись із тим, як розподілені товари та послуги по класах. Не слід брати до уваги тільки назву класу – вона є орієнтовною, товари та послуги у переліку – значно розширеними. Пошук товарів та послуг вручну у кожному класі може принести результати, однак забере багато часу та сил, тому зручне меню «Пошук» спростить цей процес. Якщо ж не вдається «вгадати» формулювання, яке вжито у МКТП, можна шукати й за алфавітним переліком.
Товари краще шукати зважаючи на те, з якого матеріалу вони виготовлені, яке мають функціональне призначення тощо. Послуги – за сферою, що випливає із заголовку класу.
Важливо, що для визначення класів МКТП варто використовувати саме офіційний сайт, адже редакція МКТП щорічно змінюється і дані, зазначені в інших інтернет-ресурсах, можуть бути застарілими, що викличе проблеми вже в процесі реєстрації.
Також обов’язково вказувати опис товару чи послуги саме у такому вигляді, як вони вказані в чинній редакції МКТП. Радимо й не вказувати у заявці на ТМ повністю весь клас, а робити вибірку конкретних продуктів, які ви реалізовуватимете під ТМ, така практика вважається добросовісною.
Чи можу я визначити класи МКТП самостійно?
Так. При детальному вивченні МКТП, коментарів до нього та дотримуючись вказаних вище порад, ви зможете правильно підібрати класи діяльності для своєї майбутньої торгової марки. Однак, якщо у вас є запитання чи сумніви, краще все ж таки звернутись до спеціалістів, які мають за плечима значний досвід роботи з МКТП і допоможуть знайти баланс між кількістю класів МКТП, які вам потрібні, а також конкретних товарів та/або послуг з цих класів.

Дивіться також